onsdag 18 mars 2009

Solsken och dödsångest


Solen

Åååhhh, nu vart solen kommen. I rabatten stoltserar krokusen med sin närvaro och ger en förnimmelse om vår. Vår och solen den bringar ger en betydelse för mig så som liv kan uppfattas av andra. Liv är återgivet liv till grönskan och man (jag) och naturen får en ny chans, en ny frisk start och ett hopp om bättre liv. Inte för att mitt liv är annat än bra, men hopp om ytterligare förbättring inger ju ändå ett mått av ro och lycka.



För om sanningen skall fram så har jag lidit något av "dödsångest"... På dagen 3 veckor och 4 dagar sedan opererade jag bort ett växande och färgskiftande födelsemärke, vilket läkaren uttryckte sig klumpigt om under operationen. "Oj, vad hemskt stort det var!"
Humm, kan det kännas annat än jobbigt att höra det?!
Då blev mitt "prov" skickat på analys och resultatet skulle meddelas mig snarast.

Ja, 3 veckor gick och i fredags ringde jag dem; -Ja, nu var det som så att jag opererade bort ett födelsemärke för 3 veckor sedan och har ännu inget svar fått?
Varpå svaret blev: -Okej, jag ser här att resultatet är kommet men jag kan tyvärr inte delge dig det utan din läkare får återkomma med provresultatet till dig på tisdag (!) mellan 08:00 och 08:30.
-Okej, men då kan jag ju tolka det som om det inte var något positivt i den positiva bemärkelsen... Eller?

Efter en kort paus i andra sidan på luren löd det:
-Jag kan tyvärr inte gå in på det utan du får prata med din läkare om detta. Ha en trevlig helg.


HA EN TREVLIG HELG??? Jo tack, trevlig blev den i den meningen om man innefattar ångest, dödsförberedelser och farväl till familjen. För så tänkte jag. Hur skall jag säga detta till min familj? "Mamma försvinner snart", eller "du får ta hand om vår dotter själv"...

Usch, nu vet jag att detta var en "onödig" rädsla då jag idag fått resultaten. Den (födelsemärket)var inte innehållande något elakartat. Men tankarna finns där och oron var lika påtaglig och solid som ett berg. Rädslan och fantasin är en människas största fiende! Nog har jag tänkt så innan men först nu har jag riktigt förstått innebörden med vad det betyder.

Aldrig mer rädsla som denna. Aldrig mer. Bara tills nästa gång....

1 kommentar:

  1. visar mej nu och inte mer som anonym men jag följer din blogg och hmma åt alla funderingar du har , du sätter griller i huvudet på mej :P / katta

    SvaraRadera